دوره آموزشی صدرا

بیان ضرورت دوره

علوم انسانی نقش مهمی در اعتلای جوامع دارد و هویت‌ساز است؛ زیرا فرهنگ‌ساز است. مقام معظم رهبریمدظله­العالی در بیان اهمیت علوم انسانی می فرمایند: «علوم انسانی برای جامعه جهت دهنده است؛ فکر ساز است؛ حرکت یک جامعه، مسیر یک جامعه، مقصد یک جامعه را مشخص می‌کند.» در حقیقت علوم انسانی مغزافزار مدیریت کشور است، هیچ کشوری نمی­­ تواند بدون علوم انسانی خویش را اداره کند.

علوم انسانی موجود، پس انقلاب صنعتی غرب شکل گرفت و با توجه به رویکرد مادی و مدرن غرب در بنیان­های فلسفی ـ کلامی، این علوم انسانی بر اساس این بنیان­ها شکل گرفته است. لذا تحول در علوم انسانی، یکی از مهم­ترین نیازهای علمی کشور محسوب می­شود چرا که علوم انسانی موجود، ابتنای بر بنیادهای الحادی و مادی دارد که حیوان انگاشتن انسان، عدم وجود رویکرد معنوی به انسان و جهان و عدم مسئولیت انسان در قبال خداوند متعال، از جمله نتایج این بنیادها است.

با توجه به صبغه دینی و اسلامی نیازها و مسائل کشور، این علوم انسانی به نیازها و مسائل مربوطه پاسخ صحیح بومی نمی­دهد چرا که نیاز و پاسخ آن از حیث مبانی و منطق با یکدیگر تعارض دارند. از این رو تحول در علوم انسانی نیاز به باز مهندسی مجدد این علوم، بر اساس اندیشه ناب اسلامی دارد.

دغدغه تحول علوم انسانی از ابتدای انقلاب مطرح بود و تلاش­هایی شد تا علوم انسانی بتواند انتظارات و مسائل مردم را پاسخ بدهد. واقعیت این است که بعد از ۴۰ سال همچنان بخش عمده­ای از علوم انسانی ما، علوم انسانیِ غربی و سکولار است و نمی­شود گفت علوم انسانی ما مبتنی بر جها­ن ­بینی الهی است یا احکام و ارزش­های الهی را توانسته آن طور که شایسته است در درون خودش نهادینه بکند.

مسئله و موضوع مهم در بحث تحول در علوم انسانی که معمولا نیز بدان توجه نمی شود این است که برنامه­ریزی و فعالیت در جهت این تحول باید به گونه ای باشد که اولا صرف تولید علم نباشد بلکه منجر به ارائه راه کار برای حل مشکلات کشور در این عرصه شود و ثانیا راه کار های ارائه شده عملی و متناسب با شرایط بومی کشور باشند.

اهداف دوره

o        شناسایی دانشجویان توانمند در حوزه علوم انسانی و مستعد در حل مسائل و مشکلات این حوزه بصورت گروهی

o        آموزش اولیه مخاطبین حاضر در دوره به جهت کشف و حل مسائل کشور در زمینه علوم انسانی

o        تشکیل هسته­های علمی در حوزه علوم انسانی به منظور حل مسائل و نیازهای کشور

o        آموزش دانش تخصصی علوم انسانی به منظور توانایی بیشتر در حل مسائل این حوزه

o        توسعه هسته­ها و ایجاد تشکیلات علمی منسجم

o        ایجاد مراکز تحقیقاتی علوم انسانی در دانشگاه­های سراسر کشور

o        آموزش­های تکمیلی به منظور عمیق­تر شدن در بحث مسائل و حل آن

نتایج و انتظارات

1-    ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در جهت حل مسائل و مشکلات کشور در حوزه علوم انسانی

2-    توجیه فکری ـ انگیزشی اعضای شرکت کننده در دوره نسبت به حل مسائل حوزه علوم انسانی

3-    آشنایی با مسائل و نیازهای کشور در حوزه علوم انسانی

4-    شناخت ضرورت تحول علوم انسانی در حوزه مسائل به صورت تشکیلاتی و گروهی

شرایط مخاطبین دوره

o        دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

o        داشتن روحیه انقلابی و دغدغه نقش آفرینی در حل مسائل کشور

o         آشنایی با حداقل یک حوزه تخصصی در عرصه علوم انسانی

o        آشنایی با فضای کلی تولید علم در حوزه علوم انسانی

o        داشتن سابقه کار تشکیلاتی

o        داشتن یک تیم عملیاتی (مخاطبین به صورت انفرادی پذیرفته نمی شوند)

شرایط هسته­ها

  1. حداقل تعداد افراد هسته 5 نفر
  2. داشتن حداقل تخصص­های لازم در حوزه علمی مربوطه
  3. داشتن سابقه کار تشکیلاتی
  4. تشکیل حداقل یک هسته در هر دانشگاه کشور
  5. ضرورت ادامه کار هسته بعد از دوره بصورت گروهی و تشکیلاتی
  6. ایجاد چرخه اقتصادی در جهت رفع نیازهای معیشتی اعضای هسته­ها

سرفصل­ها

برخی از سرفصل­های این دوره عبارتند از: