دوره آموزشی شتاب

ضرورت برگزاری دوره

رشته­های علوم پایه در نسبت با علوم کاربردی دیگر، یک جایگاه بنیادین و اساسی را دارد لذا مایه و ریشه اصلی علوم کاربردی، علوم پایه است. به تعبیر مقام معظم رهبریمدظله­العالی علوم پایه در مقایسه با علوم کاربردی، مثل یک ذخیره بانکی در مقابل پولی که شما توی جیبتان می­گذارید، محسوب می­شود و این مقدار ذخائر بانکی پشتوانه کار شما، مایه امید شما، منشأ درآمدهای شما آن است. از این رو علوم کاربردی همچون مهندسی، شهرسازی، صنایع، پزشکی و سلامت و درمان نقش پول­های روزانه کشور را دارد؛ اما مایه و ریشه اصلی این علوم (علوم کاربردی)، علوم پایه است. به همین منظور، نباید از علوم پایه و دانشمند آن انتظار تولید دانشی برای اجرا و عرصه کاربرد به طور مستقیم داشته باشیم بلکه باید نگاه بلندمدت به علوم پایه داشت چراکه این علوم نقش زیرساخت و بستر برای سایر علوم را دارند.

مقام معظم رهبریمدظله­العالی رسالتی عظیم را پیش روی علوم پایه قرار می‌دهند و آن کشف حقایق کشف نشده عالم و عدم اکتفا به حقایق کشف شده توسط دیگران می‌باشد. این فرمایش ایشان در کنار دیگر فرمایش ایشان مبنی بر تأکید بر جایگاه بالای علوم پایه نسبت به علوم کاربردی، به خوبی نشان دهنده ضرورت توجه هرچه سریع­تر به علوم پایه و ایجاد فضایی برای بالندگی هرچه بیشتر و بهتر آن می‌‌باشد. این نقش فعالانه در حوزه علوم پایه با وجود درخشش­های دوران تمدن اسلامی در مقابل تمدن غربی، بیش از پیش برجسته می­شود که معدن اصلی این موفقیت‌ها، تعالیم اسلام و اخلاص بوده که در دانشمندان و فعالان تمدن اسلامی وجود داشته است.

از سوی دیگر علوم پایه در دوران معاصر نقشی اساسی در مغرب‌زمین ایفا کرده است. این علوم و تغییر و تحولاتی که در این علوم رخ داده است، پرچمدار جریان تجربه‌گرایی بودند و مبتنی بر تغییراتی که در فیزیک و بالتبع در دیگر علوم پایه رخ داد، تغییراتی وسیع در دیگر علوم پایه و نیز علوم کاربردی به وقوع پیوست. لذا هر تغییری در علوم پایه منجر به یک مجموعه تغییرات وسیع در عرصه علوم کاربردی می‌شود. یک اکتشاف در مورد خواص فلزات می‌تواند صنعت مسکن را متحول کند یا یک قانون فیزیکی می‌تواند درهای جدید را در زمینه ساخت فضاپیما و هواپیما پیش روی مهندسان باز کند.

بر این اساس اهمیت علوم پایه در آنجا مشخص می‌شود که نیازهای بشر در زمینه دانش های کاربردی تمامی ندارد و اگر علوم پایه در فضای علمی، یک علم پویا و پاسخگو و فعال باشد، در این صورت می‌تواند مرجع حل تمام این نیازهای کاربردی باشد، اما اگر علوم پایه تقلیدی و ایستا و صد در صد وارداتی باشد، در بزنگاه‌ها نمی­تواند مشکلات و نیازهای کاربردی جامعه را پاسخ دهد. در حال حاضر نیازهای بسیاری در حوزه­های مختلفی صنعتی و پزشکی و شهرسازی و… وجود دارد که به علت عدم دسترسی به علوم پایه تأمین کنندگان مبانی آن از داخل کشور پاسخی را دریافت نمی‌کنند و کشور در این زمینه‌ها متکی به واردات می‌باشد. مهندسی معکوس نیز چیزی جز فهمیدن جزئیات یک فناوری کاربردمحور نیست و با مهندسی معکوس نمی­تواند به علوم پایه ای که مبتنی بر آن این محصول ساخته شده پی برد. لذاست که نمی‌توان مبتنی بر مهندسی معکوس به نیازهای کاربردی هم‌خانواده با محصول مدنظر پاسخ داد.

اهداف دوره

1-  شناسایی دانشجویان توانمند در حوزه علوم پایه و مستعد در حل مسائل و مشکلات این حوزه به صورت گروهی

2-  آموزش اولیه مخاطبین حاضر در دوره به جهت کشف و حل مسائل کشور در زمینه علوم علوم پایه

3-  تشکیل هسته­های علمی در حوزه علوم انسانی به منظور حل مسائل و نیازهای کشور

  1. اهداف بلند مدت:
  2. آموزش دانش تخصصی علوم پایه به منظور توانایی بیشتر در حل مسائل این حوزه
  3. ایجاد مراکز تحقیقاتی علوم پایه در دانشگاه­های سراسر کشور
  4. توسعه هسته­ها و ایجاد تشکیلات علمی منسجم
  5. آموزش­های تکمیلی به منظور عمیق­تر شدن در بحث مسائل و حل مسائل

نتایج و انتظارات

1-    توجیه فکری ـ انگیزشی اعضای شرکت کننده در دوره نسبت به حل مسائل حوزه علوم پایه

2-    ایجاد خودباوری و اعتماد به نفس در جهت حل مسائل و مشکلات کشور در حوزه علوم پایه

3-    آشنایی با مسائل و نیازهای کشور در حوزه علوم پایه

4-    شناخت ضرورت تحول علوم پایه در حوزه مسائل به صورت تشکیلاتی و گروهی

شرایط مخاطبین دوره

1-    دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

2-    داشتن روحیه انقلابی و دغدغه نقش آفرینی در حل مسائل کشور

3-     آشنایی با حداقل یک حوزه تخصصی در عرصه علوم پایه

4-    آشنایی با فضای کلی حل مسائل در حوزه علوم پایه

5-    داشتن سابقه کار تشکیلاتی

6-    داشتن یک تیم عملیاتی (مخاطبین به صورت انفرادی پذیرفته نمی شوند)

شرایط هسته ها

1-    متشکل از حداقل 5 نفر

2-    حرفه ای بودن در حوزه های تخصصی مربوط

3-    داشتن سابقه کار تشکیلاتی

4-    حتی الامکان هر دانشگاه در کشور دارای یک هسته باشد

5-    التزام عملی به کار تیمی و تشکیلاتی بعد از دوره

6-    ایجاد چرخه اقتصادی در جهت رفع نیازهای معیشتی اعضای هسته­ها

سرفصل های دوره

برخی سرفصل­های دوره عبارتند از:

–         تبیین چرخه اندیشه تا زندگی

–         آشنایی با سیره علمی و جهادی نمونه موفق

–         آشنایی با دانش متناظر در حوزه تمدن اسلامی

–         مسأله‌شناسی علوم پایه در ایران

–         مهارت های گفتمان سازی و آموزش

–         مهارت های مطالبه گری

–         عملیات و اقدام

–         مهارت‌ ارائه طرح و اخذ مأموریت

–         مهارت‌های ارائه گزارش و ادامه همکاری

–         و …